Rendering: farma renderingu, rendering dystrybuowany, chmura cz.2

Rendering dystrybuowany,

Rendering jest zadaniem bardzo złożonym i render sceny może zająć nawet kilka/kilkanaście godzin na pojedynczej maszynie. Distributed rendering może pomóc osiągnąć efekt finalny w znacznie krótszym czasie. W skrócie polega on na dzieleniu zadania na części pomiędzy maszyny znajdujące się w sieci. Typowo wygląda to tak, że użytkownik zleca zadania komputerowi głównemu (master), który dzieli je na mniejsze „porcje” i wysyła do reszty komputerów (slave) wpiętych w sieć. Rendering dystrybuowany jest często wykonywany już po godzinach pracy, kiedy komputery nie są już wykorzystywane przez poszczególnych użytkowników. Można oczywiście ustawić komputery slave w tryb „low priority” co pozwala na jednoczesną pracę i przeliczanie renderingów. Rendering sieciowy wymaga oprogramowania do zarządzania poszczególnymi zadaniami, a programami które oferują taką funkcję są np. Autodesk 3ds Max (Backburner), Chaos Group V-Ray cz Cinema 4D.

render - master and slave

Farmy renderingu

Farmy renderingu – składają się one z dedykowanego klastra komputerów połączonych w sieć i są przeznaczone wyłącznie do przeliczania złożonych scen. Każdy komputer w klastrze nazywany jest węzłem (node) a tych komputerów mogą być setki. Z reguły farmy składają się z serwerów montowanych w szafy rack lub komputerów stacjonarnych w obudowie tower. Jednakże niektórzy producenci jak np. amerykański BOXX czy brytyjski Workstation Specialists, oferują rozwiązania w obudowach small form factor deskside, które można łączyć z ich workstacjami lub łączyć ze sobą.

Producenci farm to m.in.: BOXX, Lenovo, Fujitsu, Dell, HP, Workstation Specialists

rendering_servers

Rendering w chmurze

Korzystając z renderingu w chmurze klienci nie muszą ponosić wysokich początkowych kosztów sprzętu potrzebnego do obliczeń. Schemat jest taki, że klient po prostu wypożycza farmę renderingu w chmurze na określony czas. Model płatności pay-per-use (zapłać za użycie) jest bardzo wygodny dla firm, które rendery wykonują okazyjnie lub dla tych, które mają bardzo duże zapotrzebowanie na wykonywanie renderów lub ograniczony czas na wykonanie danego zlecenia.

Z reguły firmy oferujące cloud rendering dysponują nawet 1000 rdzeni więc obliczenia są bardzo szybkie. To czyni atrakcyjną ofertę np. do renderowania animacji. Wymogiem jest bardzo szybki internet aby wgrać projekt na serwer w chmurze, ale niektóre firmy oferują przechowywanie projektów na swoich serwerach. Dzięki temu odpada konieczność ponownego przesyłania danych po wprowadzeniu zmian w projekcie. Najbardziej znaną i rozpowszechnioną usługą renderingu w chmurze jest Cloud Rendering w Autodesk360, która współpracuje z szeroką gamą oprogramowania tego producenta.

Najbardziej popularnym serwisem internetowym skupiającym farmy renderingu jest serwis rentrender.com. Mało prawdopodobne jest aby rendering w chmurze całkowicie wyparł tradycyjny render na własnych maszynach, ale na pewno część firm skorzysta z tego rozwiązania.

server2

GPU rendering

Większość silników renderujących opiera się na mocy procesora CPU i to on wykonuje potrzebne obliczenia. Ponieważ jest to bardzo obciążające zadanie pojawił się trend aby część obliczeń przekazać do procesora GPU karty graficznej.
Pod koniec tego roku technologie Nvidia Iray i Iray+ (opracowana przez Lightworks) będą dostępne dla programów takich jak: Autodesk Maya i 3ds Max, Rhino, Cinema 4D czy Catia.
Oba rozwiązania wykorzystują technologię Nvidia CUDA będą działały zarówno na procesorach Nvidia Quadro, Geforce oraz Tesla. Im więcej będzie w systemie kart graficznych tym szybciej wykonywane będą obliczenia.

Iray może być dystrybuowany na maszyny podpięte w sieć poprzez Iray Server. Wielu producentów może rozpocząć produkcję serwerów GPU, które z kolei mogą być łatwo przeistoczone w farmy renderingu przy pomocy układów GPU. Nvidia posiada już takie rozwiązanie – Quadro Visual Computing Appliance (VCA), które obejmuje osiem wysokiej klasy układów Quadro GPU. Rozwiązania VCA mogą być ze sobą łączone.

nvidia_grid_vca_2

Tymczasem AMD FireRenderer jest zupełnie nową technologią wspierającą render na kartach AMD z serii FirePro (może być jednak wykorzystywany przez inne układy pod warunkiem, że korzystają z platformy OpenCL). Technologia firmy AMD jest w bardzo wczesnej fazie rozwoju – alfa. Najpierw zostanie ona zintegrowana w oprogramowaniu Autodesk 3ds Max a dopiero później w innych programach.

AMD FirePro Ultra Workstations obsługują do czterech kart graficznych klasy high-end FirePro i można je znaleźć w ofercie firm Boxx, Fujitsu. Z kolei karty obliczeniowe AMD FirePro serii S można znaleźć w serwerach Rack i Blade takich producentów jak Dell, HP, Supermicro, Asus czy Gigabyte.

  • Facebook
  • YouTube